niedziela, 5 czerwca 2011

Aero


"Fabryka samolotów Aero, z siedzibą w Pradze, w okresie mniejszego popytu na produkowane przez siebie maszyny, postanowiła poszerzyć swój program produkcyjny. W 1925 r. uzyskała licencję na produkowanie nadwozi według wynalazku Weymanna. Właściciel fabryki, dr Kabes, zdołał uzyskać również zezwolenie na karosowanie samochodów zagranicznych.
(...)
Nowy model, aero 30, otrzymał napęd na koła przednie, 1-litrowy silnik dwusuwowy z igiełkowym łożyskiem korbowodów rozwijał moc 21 kW (28 KM). Wraz ze skrzynią przekładniową i mechanizmem różnicowym był umieszczony pod długą maską nadającą samochodowi sportowy wygląd. Niektóre nadwozia opracowywała znana firma Sodomka z Wysokiego Myta. Aero 30 osiągały prędkość maksymalną 100 km/h.

Ostatnie samochody tej serii fabryka wyprodukowała w 1945 r. "
(C) Stare samochody; Wydawnictwo "Sport i Turystyka", Warszawa, 1981